كاركرد چيلر

همه چيز درباره ميني چيلر ها

كاركرد چيلر

۳۵ بازديد

مروري بر عملكرد چيلر:

سيكل تبريد از سه قطعه اصلي تشكيل شده است:

  • كويل تبخيري: در اين قسمت انتقال حرارت از آب به مايع مبرد سرد است كه دو نتيجه مهم براي سيستم به همراه دارد :
  1.  تغيير دادن فاز مايع مبرد سرد با جذب حرارت آب
  2. استفاده از آب سرد حاصل از دست دادن گرما براي خنك كردن به ويژه در سيستم هاي فن كوئل و هواساز
  • كمپرسور: گاز مبرد گرم را فشرده كرده و آن را در سيكل تبريد به جريان در مي آورد تا به سمت كويل كندانسر هدايت كند . 
  • كويل كندانسر: قسمت دفع حرارت گاز مبرد فشرده و تبديل آن به مايعي سرد.

در تمامي انواع دستگاه هوا خنك و آب خنك از نوع پوسته-لوله كويل تبخيري تعبيه شده است. در اين نوع مدل، كلافي از لوله ها آب را از درون محفظه اي كه با سيكل تبريد يكپارچه شده و محل عبور مايع مبرد سرد و تبديل آن به گاز مبرد گرم است، عبور مي دهند تا آب بتواند با دفع حرارت آن به مبرد، گرماي خود را از دست داده و سرد گردد. كويل كنداسر در نمونه هاي تراكمي آب خنك نيز دقيقا همانند كويل تبخيري عمل مي كند. اما موضوع از آن جايي شروع مي شود كه املاح و ناخالصي هاي موجود در آب به مرور زمان در اين لوله ها رسوب كرده و باعث كاهش راندمان چيلرها مي شوند و حتي در برخي از موارد هزينه هاي گزافي را متحمل صاحبان اين سيستم ها مي نمايد. از اين رو عدم توجه به سرويس كردن و انجام انواع اسيد شويي باعث انسداد كامل اين لوله ها شده و دستگاه را كاملا از كار مي اندازند. به اين سبب لازم است تا اين لوله ها به طور مرتب و مطابق با برنامه زماني مشخص تميز شوند. روش هاي مختلفي براي اين كار وجود دارد كه در زير به معرفي بعضي از آن ها از مثل روش هاي استفاده از فرچه سيمي و روش هاي اسيدشويي پرداخته شده است. قطعا آشنايي با اين روش ها مي تواند تاثيرات كاربردي را براي دارندگان اين سيستم ها به همراه داشته باشد.

نحوه تميز كردن لوله هاي چيلر

ناخالصي هاي موجود در آب باعث مي شود تا آن مثل موادي چون املاح معدني، جلبك ها و ديگر ناخالصي ها، به تدريج روي سطوح انتقال حرارت در چيلر وارد شوند و ايحاد رسوب كنند كه اين موضوع كارايي آن را كاهش مي دهد . دما و ميزان آلودگي آب ورودي به سيستم در اين زمينه تاثير زيادي دارد كه بايستي با دقت زيادي بررسي شود .

 روش ميله و فرچه سيمي

در اين روش بسيار كم هزينه مي باشد . در اين روش از يك ميله بلند  مجهز به فرچه هاي سيمي در اطرافش ، به صورت فيزيكي براي برداشت رسوبات و شستشوي لوله هاي مبدل حرارتي و كندانسر استفاده مي شود اما نكته حائز اهميت كارايي اين روش است كه چندان بالا نيست و نمي تواند مشكل را به صورت كامل حل كند .

روش پاك كننده هاي لوله اي چرخان

در انواع اسيد شويي يكي از مؤثرترين و محبوب ترين روش هاي تميز كردن لوله هاي آب، استفاده از يك ميله چرخشي است كه بتواند سطوح داخلي اين لوله ها را تميز كند. اين دستگاه ها از سري هاي مختلفي از جنس پلاستيك و … تشكيل شده اند و آب را با فشار به درون لوله ها پرتاب مي كنند . با اين كار تمامي رسوبات از اين لوله ها بيرون مي آيد .

تفنگ تميز كننده لوله

اين نمونه از سرويس با استفاده از يك تفنگ ها از پرتاب آب و هواي فشرده براي پاك كردن رسوبات از درون لوله هاي سيستم استفاده مي كنند. اين دستگاه ها نيز محبوبيت بالايي دارند چرا كه سريعا چيلر ها را تميز مي كنند . از اين سيستم ها در زمان فعال بودن دستگاه استفاده مي شود و دو روش براي انجام اين كار وجود دارد:

  • به كار گيري ساچمه هاي در حال حركت لوله
  • به كار گيري برس هاي پلاستيكي

اسيد شويي در چيلر

اسيد شويي يكي ديگر از انواع شرويس هاي دوره اي مي باشد كه از تركيبات شيميايي، به ويژه تركيبات مختلف داراي pH اسيدي براي تميز كردن داخل لوله ها استفاده مي شود. با اين كه اسيدها مي توانند گاهي لوله را به طور كامل تميز نمايند و هيچ رسوبي در لوله باقي نماند، اما اين مسئله با دو نكته بسيار مهم دارد .

  1.  هزينه بالا
  2. در معرض خطر قرار گرفتن سيستم تنفسي سرويس كار

در مدارهاي بسته يك تانكر پلاستيكي قرار داده مي شود كه محلول اسيدي با pH بسيار پايين درون آن ريخته مي شود. اين تانكر از يك تخليه برخوردار است كه به درون مسير لوله ها باز مي شود. در هنگام شستشو بايد مسير آب در حالت بسته باشد تا شيرتخليه اسيد باز شود و بتوان محلول اسيدي را از درون لوله ها رد كرد . مجددا اين محلول به داخل تانكر پلاستيكي بازگشت دارد و با هر بار عبور از درون لوله ها، pH آن بالا مي رود ، چون كه با رسوبات كربناتي در طي مسير واكنش داده و آن ها را حل مي كند . پس از رسيدن به pH نزديك به خنثي، شير تخليه باز شده و ديگر وارد تانكر نمي شود بلكه به بيرون تخليه مي شود . انواع اسيد شويي در سيستم هاي مدار باز، تا حد زيادي شبيه به سيستم هاي مدار بسته مي باشد . اما به دليل پيچيدگي بيشتر مدار در اين سيستم ها و حجم بيشتر آب باقيمانده موجود در آن ها بايد زمان اسيد شويي اين سيستم ها بيشتر از اسيد شويي سيستم هاي مدار بسته باشد. اين نكته حائز اهميت است كه زمان عبور اسيد از درون لوله ها نبايد بيش از ۲۰ ساعت طول بكشد، زيرا در اين صورت خرابي و خوردگي لوله ها . در صورتي كه لوله ها در اين زمان به درستي تميز نشده  اند بايد از تركيبات اسيدي ديگري استفاده كرد تا به شكل كامل  پاكسازي و رسوب زدايي شود.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.