تعويض فيلتر هوا

همه چيز درباره ميني چيلر ها

تعويض فيلتر هوا

۱۸ بازديد

 

زمان تعويض فيلتر دستگاه تصفيه هوا

با تمام مزيت هايي كه اين سيستم ها برخوردارند اما بايد به اين موضوع اشاره كرد كه اين سيستم ها براي كارايي بهتر لازم است تا درزمان هاي مشخص سرويس دوره اي شوند و همين موضوع باعث شده تا آن ها به نگه داري مناسب نياز داشته باشند تا عملكرد مناسبي را ارائه دهند. يكي از مهم ترين روش‌هاي مراقبتي اين است كه فيلتر ها را در زمان هاي مقرر تعويض كرد كه سبب مي شود دستگاه طول عمر و دوام بالاتري داشته باشد . البته با توجه به نوع هر دستگاه زمان تعويض فيلترها نيز متفاوت است. با فعاليت روزانه اين سيستم ها و آلوده شدن فيلترها ، براي داشتن هوايي همچنان سالم و همچنين بالا رفتن عملكرد دستگاه، لازم است فيلترهاي آن تعويض شود. با تعويض اين قسمت مي توان تا ميزان زيادي به بالاتر رفتن كيفيت هواي خروجي از دستگاه و همچنين محيط داخلي تاثير گذار بود.  فيلترهاي كربن‌دار از نوع فيلتر هاي جاذب ناميده مي شوند كه به جذب مولكول‌هاي بو و بخار مواد شيميايي مي پردازند، آن ها نيز شرايطي مشابه دارند. وقتي فيلترها اشباع ‌شوند، ضمن از دست دادن قدرت جذب آلودگي هاي هوا، قدرت ورود به آن‌ها را نيز نداشته و درنتيجه ديگر هواي خانه پاك‌سازي نمي شود. براي پيشگيري از اين مشكل، لازم است تا هر چند وقت يك‌بار فيلتر كهنه را به دور بياندازيم و فيلتر جديد را جايگزين آن كنيم .

آيا لازم است فيلترهاي دستگاه تصفيه هوا تعويض شوند

برخي از كارخانه‌ها با توجه به نوع محصول و شركت توليد كننده، ، دستگاه‌هاي تصفيه هوا را طوري مي‌سازند كه هزينه‌هاي آتي آن‌ها كمتر باشد. اين كار را به اين گونه انجام مي دهند كه براي دستگاه فيلتر چندبار مصرف يا قابل شستشو در نظر مي گيرند كه در هر سرويس دوره مي توان آن ها را باز نمود، شست و دوباره در محل اوليه قرار داد و كاربر طبق دستورالعمل اين قطعه ها را شستشو مي دهد . اما از سويي ديگر فارغ از يك‌بارمصرف بودن، قابل‌شست‌وشو يا دائمي بودن، همه‌ي فيلترها يك‌ عمر مصرف مفيد داشته و به طوري نمي توان يك فيلتر را سال هاي متمادي شست و تميز كرد و لازم است تا اين فيلترها هر از از چندگاهي به شكل كامل تعويض شوند. براي زمانبندي و استفاده از آن ها زمان درست تعويض آن ها ارائه شده است كه عبارتند از:

 

  • HEPA: هر 12 تا 18 ماه يك‌بار
  • Pre-Filters: بايد هر 30 روز يك‌بار
  • فيلترهاي كربن: بايد هر 3 تا 6 ماه يك‌بار
  • فيلترهاي دائمي: شستشو هر 3 ماه يك بار ( تعويض در صورت داشتن مشكل فيزيكي)

 

بهترين دوره‌ي براي تعويض فليتر تصفيه هوا هر چند وقت يك‌بار مي باشد 

براي پاسخ به اين سوال، لازم است تا با در نظر قرار دادن نكات زير، زمان مناسب شستشو يا تعويض فيلترها را محاسبه نمود. اين نكات عبارتند از:

كيفيت هواي داخلي خانه: اگر در منطقه يا محلي كه زندگي مي كنيد، شاخص هاي آلودگي هوا بالاست، لازم است تا به شكل دوره هاي كوتاه مدت فيلترهاي هوا را تعويض نماييد، براي مثال افرادي كه در مركز شهر زندگي مي كنند نسبت به افرادي كه كيلومترها از اين منطقه دور هستند بايد در زود به زود اين قطعه را تعويض نمايند.

ميزان استفاده از دستگاه: استفاده زياد از ديگر عواملي است كه سبب مي شود تا در مدت زمان كمتري اين قطعات تعويض وشستشو شوند. اگر دستگاه تصفيه هوا به‌صورت 24 ساعته كار مي كند و هرروز هفته روشن است، بسيار واضح است كه فيلتر آن‌هم سريع‌تر پر مي‌شود.

كيفيت آب موجود در دستگاه: از ديگر فاكتور هاي تضمين سلامت سيستم كيفيت آب است. مدل هاي قابل‌شست‌وشو اگر با آب‌سنگين و آب‌هايي كه املاح زياد دارند شسته شوند، احتمال اينكه سريع‌تر كارايي خود را از دست دهند، بسيار بالاست. زيرا املاح موجود در آب‌سنگين داخل بافت فيلتر رسوب مي‌كند و موجب انسداد منافذ مي شود.

مدل‌هاي متفاوت فيلتر: فيلترهاي مختلف با توجه به نوع استفاده و شركت توليدكننده، عمر مفيد متفاوتي دارند. مثلاً فيلترهاي معمولي را بايد ماهي يك‌بار عوض كرد؛ اما فيلترهاي HEPA عمر مفيد طولاني‌تري دارند.
از سوي ديگر به دليل گمراه كننده بودن زمان تغيير فيلتر، سيستم هاي جديد، با داشتن يك هشدار دهنده درباره تعويض فيلتر به كاربر اعلام مي كند كه بايد فيلترها آن عوض شود كه با اين فناوري مي توان خيالي آسوده تر داشت.همچنين نشانه هايي نيز وجو دارد كه به شكل كلي مي توان زمان تعويض را متوجه شد. اين نشانه ها عباتند از:

  • رضايت نداشتن از هواي خانه به دليل آلودگي زياد
  • وجود حساسيت يا آسم در افراد خانه
  • احساس بو يا غبار در خانه
  • خاكستري رنگ بودن فيلتر

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.