رابطه آب آشاميدني و سنگ كليه

همه چيز درباره ميني چيلر ها

رابطه آب آشاميدني و سنگ كليه

۱۲ بازديد

آيا آب آشاميدني سنگ كليه ايجاد مي كند

علائم ابتلا شدن به سنگ كليه 

ابتلا به سنگ هاي كليوي، از شايع ترين بيماري ها در مناطقي كه آب سخت يا داراي املاح زياد به شمار مي رود كه عموما به دنبال آن مبتلا شدن به اشباع ادرار را به همراه دارد . نوشيدن آب به ميزان كافي و به شكل مداوم براي جلوگيري از تشكيل سنگ كليه اقدامي ضروري محسوب مي شود. اما موضوع مهمي كه مي تواند از بروز سنگ جلوگيري كند استفاده زياد از آب سالم و سبك مي باشد . زيرا اگر كليه ها با كمبود آب مواجه شوند شروع به سنگ سازي مي كنند . همچنين نقش ديگر عوامل موثر در ايجاد سنگ كليه به جنسيت، ژنتيك، عادات غذايي، شرايط اقليمي و اجتماعي مي باشد كه مي توان به آن اشاره كرد.

آب سخت چه مي باشد 

آب سخت آبي است كه غلظت بالايي از مواد معدني را در خود داشته و سختي آن بين 120-180 ppm مي باشد و در آزمايشگاه با اين عدد نشان داده مي شود . عناصر كلسيم و منيزيوم، تاثير زيادي را در ايجاد سختي آب دارند و از اين لازم است تا اين عناصر را در آب كنترل نمود. درحالي كه اگر ميزان سختي بيش از اين مقدار باشد، به آن آب بسيار سخت گفته مي شود.جالب است بدانيدكه آب هاي زير زميني مانند چاه آب، در مقايسه با آب هاي سطحي مانند رودخانه ها ميزان سختي بالاتري دارند كه مهمترين دليل آن حجم بالاي اين عناصر است. آب هاي زير زميني همچون  يك حلال عمل مي كنند به اين معني كه  املاح موجود در زمين را در خود حل مي كنند و از اين رو از املاح و مواد معدني بالايي تشكيل شده اند . بايد توجه داشته باشيد كه غلظت عناصر كلسيم و منيزيوم در آب هاي زير زميني بالا هستند.

 

آب آشاميدني سخت و ايجاد  سنگ كليه

 ميزان استاندارد مصرف معمول كلسيم و منيزيم در رژيم غذايي هر فرد، به ترتيب 1000 و 300 ميلي گرم در روز مي باشد كه حدود 5 تا 20% از اين مقدار با نوشيدن آب تامين مي شود. بسياري از افراد به دليل عادت هاي غذايي در اكثر كشورها،موفق به اجراي آن از طريق رژيم غذايي و خوردن خوراكي ها نمي شوند و از اين رو نمي توان اين مواد را تنها از آب آشاميدني به دست آورد . آب سخت به تنهايي براي سلامتي ضرري نداشته و با توجه به آن چه كه شوراي تحقيقات ملي اعلام نموده است، آب آشاميدني سخت به ميزان جذب كلسيم و منيزيم در رژيم غذايي كمك مي نمايد. سختي بسيار زياد (بالاتر از 300 ppm) در آب آشاميدني، در مواردي بسيار زيادي باعث ايجاد سنگ كليه مي شود زيرا در اكثر موارد در سنگ كليه، خون انسان بيش از ميزان مورد نياز، كلسيم موجود در آب و غذا را جذب كرده و در نتيجه جذب بالا، ميزان كلسيم اضافي در زمان دفع، به ديواره كليه رسوب مي كند . اين رسوبات با گذشت زمان سنگ كليه ايجاد مي كنند .

 

چگونه مي توان سختي آب را تشخيص داد

  • استفاده ازخصوصيات فيزيكي آب مانند مزه و طعم آب يكي از راهكارهاي شناسايي سختي آب مي باشد كه مي توان ميزان سختي آن را تشخيص داد. آب سخت عموما طعم ناخوشايندي دارد.
  • يك روش ساده براي تشخيص سختي آب، بررسي ميزان كف آن با صابون است زيرا آب سخت هنگام شسشتو با صابون ، كف كمتري را توليد مي كند .
  • براي تشخيص ميزان سختي آب، مي توان آزمايش كل جامدات محلول TDS را انجام داد.در اين آزمايش ساده ميزان نمك ها، مواد معدني و ساير ناخالصي هاي محلول در آب نشان داده مي شود . اگر ميزان آب بيش از 500 ppm باشد، طعم نامطلوب زيادي در آن احساس مي شود . در ادامه شركت هاي توليدي دستگاه هاي تصفيه ، با توجه به ميزان سختي آب، دستگاه مناسب را به افراد پيشنهاد مي دهند.

پس ازبه دست اوردن نتيجه آزمايش هاي انجام شده بر روي آب نوبت به آن مي رسد كه چه دستگاهي را براي تصفيه آب خريداري كنيم . از آن جايي كه مصرف آب سخت با ميزان بالايي از كلسيم و منيزيم، مشكلاتي مختلفي چون تشكيل سنگ كليه را به همراه دارد ، در مواردي كه ميزان TDS آب بالاتر از 500 ppm باشد، بايستي از دستگاه تصفيه به روش اسمز معكوس RO،استفاده كرد تا ميزان املاح آب كاهش پيدا كند . اما در زمان استفاده از دستگاه بايد به موارد مختلفي توجه نمود. دستگاه تصفيه آب به روش اسمز معكوس، كمك مي كند تا سختي آب كاهش پيدا كند، املاح و ناخالصي ها و عوامل ميكروبي از بين بروند . همچنين پس از تصفيه آب به روش RO براي گند زدايي آب و حذف موثر ويروس ها و باكتري ها، با قرار دادن يك دستگاه UV مي توان اينكار را انجام دارد . از اين رو با استفاده از  اين دستگاه ها و تبديل آب سخت به آب نرم، از خطرات احتمالي تشكيل سنگ كليه جلوگيري خواهد شد . استفاده از آب تصفيه شده در ديگر مصارف خانگي نيز، كاربرد هاي فراواني دارد .

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.