زمان مناسب براي تعويض فيلتر شني استخر و سيليس

۱۱ بازديد
تعمير و نگه داريمعرفي محصولات
نحوه و زمان تعويض سيليس و فيلتر شني استخر قسمت دوم

مدل هاي شني از پرمصرف ترين انواع فيلترهاي استخر براي تصفيه آب و خانه‌هاي صنعتي به حساب مي آيند كه در موارد زيادي تحت عنوان جايگزين مدل سيليس به كار گرفته مي شوند.به نمونه هاي شني عنوان پركاربرد‌ترين سيستم براي جداسازي املاح تعلق مي گيرد چرا كه آن ها قابليت برطرف كردن كدري آب و همچنين ذرات معلق موجود در آن تا قطر ۵۰ ميكرون را دارا هستند. فيلترهاي كربني نوع ديگري از فيلتر ها مي باشند كه براي پاكسازي مواد رنگي آب بوي و طعم آب بعد از شني قرار مي گيرند و از اين نظر اهميت ويژه اي دارند . استفاده از آن ها باعث شفافيت بيشتر آب مي شود . نمونه شني تحت فشار نيز نوع ديگري از اين فيلترها مي باشند كه با فشار بالا ، كدري آب را رفع كرده و به جداسازي املاح آب مي پردازد . در استخرهاي شنا آب به وسيله ي پمپ از اسكيمرها و كف‌ شورهاي استخر به شني تحت فشار وارد شده و بعد از انجام فرايند تصفيه بار ديگر به استخر بازگشت داده مي‌شود. مناسب ترين اندازه سيليس درون فيلتر شني براي استخرها بين قطر ۵/۰ تا ۵/۱ لايه بالايي/لايه مياني ۵/۱ تا ۳/ لايه زير ۵ تا ۳ ميلي‌متر مي باشد. در كف مخزن نازل هاي فيلتر شني متصل به يك صفحه جداگانه به نام صفحه نازل تعبيه شده كه وظيفه ي اين صفحه جلوگيري كردن خروج سيليس از شني مي باشد. شيار خروجي نازل ها حدود ۵/۰ ميليمتر مي باشد. عموما ميزان يك سوم شني را براي معلق بودن املاح خالي قرار داده تا بكواش به بهترين شكل بتواند كار خود را انجام دهد.


جزئيات بكواش فيلتر شني(BACKWASH)

بكواش از مراحل پر اهميت در تعويض فيلترها ناميده مي شود. در اصل آن حالت   پس شويي در شني مي باشد و بعد از نمايش نشانگرها، فشار ورودي و خروجي شني افت را نشان مي دهد. مي توان زمان بكواش را مشخص كرد. اين كار به راحتي و از طريق باز و بسته كردن شيرهاي تهويه در شني امكان پذير مي باشد.  چهار فلكه در بخش شني قرار دارد كه در زمان تصفيه دو عدد شير بسته، و در زمان نياز به بكواش شني عمل باز و بسته كردن به صورت برعكس تصفيه را انجام مي دهند. اما با اين حال لازم است نگاه خاصي به مشخصه هاي عملياتي فيلترشني داشته باشيم:

  • فشار كاري شني تحت فشار روي ۲ تا ۵ bar قرار دارد.
  • آلوم (ماده منعقد كننده) را قبل از فيلتر به درون آب استخر تزريق مي كنند تا فرايند منعقد سازي مواد معلق آب را به خوبي انجام دهند.

ويژگي فيلتر شني تحت فشار

  • قادر به تحمل فشار تست تا ۱۰ bar
  • برخورداري به شير هواگيري و فشارسنج
  • سند بلاست فيلترشني
  • رنگ آميزي اپوكسي با ضخامت ۱۸۰ميكرون
  • قابليت به كارگيري سيليس با خلوص 99 درصدي

نوع قطعه هاي اين محصول از ويژگي هاي مهم آن ها به شمار مي آيند كه استفاده از آن ها تا ميزان زيادي تاثير مثبتي را بر روي محصول به كار مي گيرند. همچنين انواع شيرهايي كه در مدل هاي شني و كربني كاربرد دارند نيز با يكديگر متفاوت هستند كه از جمله مهم ترين اين تفاوت ها را مي توان به موارد زير اشاره كرد كه در سه گروه عمده جاي داده مي شوند:

  • شير پروانه اي و فلكه اي كه به صورت چهار فلكه خطي يا موازي از قابليت نصب سيستم اتومات بهره مند است
  • شير دستي چهاركاره با قابليت نصب از بالا و بغل
  • شير چند كاره تمام اتوماتيك با قابليت تنظيم زماني و گذر آب با امكان برنامه ريزي كاملا خودكار 

زمان صحيح به منظور تعويض سيليس فيلتر شني

زمان تعويض سيليس استخر با مورد توجه قرار دادن كيفيت سيليس در فيلترشني زماني بين ۴ تا ۸ سال توصيه مي شود كه در اين زمان هم نسبت به عملكرد درست و استفاده مناسب از بخش شني و انجام بكواش به موقع،‌ مي توان طول عمر سيليس را تا ده سال افزايش داد. در ابتدا آب توسط كف شور‌هاي كف استخر و اسكيمرهايي كه در سطح آن توسط پمپ آب استخر به فيلتر شني هدايت مي شوند وارد شده سپس لايه هاي سيلس را عبور مي دهد كه باعث رفع تيرگي و تازه شدن آب استخر مي شود ؛ با اينكار مجددا آب زلال به استخر برگشت داده مي شود. همين موضوع باعث شفافيت آب شده و شني تصفيه آب بهترين عملكرد خود را خواهد داشت. اگر از اين مدل فيلتر ها استفاده كنيد ديگر لازم نيست به دفعات زيادي آب را تعويض كنيد و با اين روند از هدر رفتن آب و ساير هزينه هاي اقتصادي كاسته  خواهد شد و درندگان سازه هاي آبي سود فراواني بابت اين فيلتر ها خواهد داشت.


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.